keskiviikko 23. marraskuuta 2011

Tahtoisi jotain uudenkarheaa...

Välillä herää sellainen fiilis, että kaikki treenivaatteet ovat niin auttamattoman nuhruisia ja rikkinäisiä, että olisi palkitsevaa hommata muutama uusi yksilö vanhojen jatkeeksi. Jos minulla olisi nyt ylimääräistä rahaa, ostaisin ainakin nämä (kaikki seuraavat tuotteet saatavilla ainakin DanceDirectilta):

1. Vaalean väriset pitkät säärystimet. Omistan yhdet mustat pitkät ja lyhyet sekä yhdet pitkät tumman harmaat, joista toinen on kyllä ollut kadoksissa jo viime keväästä lähtien... sekä yhdet lyhyet harmaat, joista myös toinen on mystisesti kadonnut. Damn - mikä niitä harmaita oikein vaivaa, kun tollalailla hukkuvat?


2. Pitkät villahousut (harmaat olisivat jees, mutta DanceDirectilta ei löydy kuin mustat), koska olen kyllästynyt paikkaamaan omieni haaroja. Kuvan pöksyt ovat Intermezzon akrylliset versiot.


3. Tämä lyhyt lämmittelyhaalari on jotenkin niin söötti! Ja kääntyy kätevästi myös shorteiksi. (Intermezzon tämäkin)


4. Valkoinen puku olisi kaunis. Kuvassa Blochin perusleotardi.


Jotain näistä voisi esittää joulu- ja synttärilahjatoiveiksi (olen syntynyt siis niinkin kätevänä päivänä kuin 23.12.).

Suunnitteletko itse toivovasi jotain tanssikamaa joululahjaksi?

maanantai 21. marraskuuta 2011

Fysioterapiaa ja kär-si-väl-li-syyt-tä...

Olin tänään toisella fysioterapiakäynnillä ja nilkan liikkuvuudessa ollaan menty hienosti eteenpäin. Lihasten eteen joudun vielä tekemään kovasti töitä, sekä keskittymään virheasennon välttämiseen, johon nilkka itsepäisesti haluaisi asettua. Päätimmekin ottaa apuun urheiluteipin. Aluksi ihan perinteistä urheiluteippiä ja sitten myöhemmin sellaista hieman joustavampaa kinesioteippiä. Mukavaa päästä tänään kokeilemaan balettia teipin kanssa, sillä nilkka tuntuu todella paljon tukevammalta kuin ilman teippauksia.





Nyt joudun oikealla releve-kuurille ja myös jumissa olevat pohkeet pitäisi saada auki. Hyvä combo, ettenkö sanoisi, sillä tekemällä miljoonittain releveitä saan pohkeeni vielä enemmän jumiin... heh.

Menen vielä joulukuussa kuukauden päästä käymään näyttämässä itseäni ja silloin katsomme, onko virheasento yhtään vähentynyt. Nyt pitää vaan keskittyä tekemään vahvistavia harjoituksia sekä miettimään oikeasti, että päkijöille noustessa pidän tasapainon oikeassa kohdassa, enkä anna kantapään ja sen seurauksena jalkaterän kesiosan valahtaa sisäkiertoon. Ennen tapaturmaa minulla ei ollut mitään ongelmaa pysyä tasapainossa, mutta sen jälkeen esim. piruettien tekeminen on ollut melkein mahdotonta vasemmalla jalalla... Nyt ainakin tiedän mistä tämä johtuu ja joudun ajattelemaan triplasti enemmän päkijöille nousua, enkä tee sitä "puolittain". Hmph, kärsivällisyyteni alkaa hiipua...

Tumblr_ltw016lfci1qzxhoso1_500_large

lauantai 12. marraskuuta 2011

Ensimmäinen reeniviikko loukkaantumisen jälkeen

Maanantaisen fysioterapiakäynnin jälkeen uskaltauduin vihdoin takaisin tunneille. Tuntui niiiiiin loistavalta! Voi jestas, että rakastan tätä lajia!

Ballerina Project: Sara - Williamsburg

Viikkoni koostui siis tällaisista tunneista:
- ti keskitason baletti 75 min
- ke jatkotason baletti 75 min
- pe keskitason baltsu 75 min

Torstaina olisi ollut 90 min nykäriä, mutta sinne en vielä näin toipilaana kertakaikkiaan voi mennä.

Oukei, täytyy kyllä myöntää, että etenkin 4. asennossa plieet tekivät hieman kipeää, sillä nilkka ei ole vielä oikein joustava, joten plieet jäivät silleen hieman puolittaisiksi, ikään kuin nilkassa olisi ollut jokin betonirengas, joka esti viemästä liikettä loppuun asti. En myöskään psytynyt tekemään hyppyjä läheskään kunnolla, sillä niissäkin nilkka ei maahan tullessa joustanut, joten päätin hypähdellä erittäin varovaisesti. Nilkan liikkuvuus on muutenkin edelleen vajaata, mutta jo näiden kolmen tunnin jälkeen voin havaita siinä hieman kehitystä.

Toivottavasti seuraava viikko menisi jo sujuvammin, mutta olin erittäin tyytyväinen itseeni jo tämän viikon tunneilla, ottaen huomioon, että vietin tosiaan noin 2 kuukautta ulkona tunneilta ja niistä kolmisen viikkoa tekemättä mitään. Khyllä se tästä taas lähtee! Enkä tosiaan aio (ainakaan vielä...) turhautua, vaikka nilkka hieman köyhtynyt onkin, kyllä se sieltä taas pian kehittyy.

Oikein mukavaa lauantaita kaikille ja muistakaa huomenna onnitella kaikkia ihania isiä!

maanantai 7. marraskuuta 2011

Jeeeee!

Kävin tänään fysioterapiassa ja pääsen lopultakin palaamaan tunneille! Ihanaa, ihanaa ja ihanaa!

Animal,animals,color,cute,photography-d3fa7d66503f5ecf055c72f882570b38_h_large

Toisaalta... nyt aloin hirveästi jännittämään tunneille menoa. Enhän mä varmaan osaa enää mitään. Ja nilkkakin on vielä epävarma, puhumattakaan siitä, että sitä ei todellakaan vielä saa mihinkään kauniiseen ojennukseen. Ääh, kauheat paineet!

Fysioterapeutti oli hieman huolissaan siitä, että nilkka on tosiaan jäänyt erittäin löysäksi. Itse en ole asiaa vielä oikeastaan huomannut, sillä nilkan liikkuvuus ei ole vielä palautunut normaaliksi. Tämä löysyys aiheuttaa sellaisen virheasennon, että vasemman jalkani kaari painuu kasaan. Hän oli kuitenkin vahvasti siinä uskossa, että baletti on niin oivallinen laji tällaisen vamman hoidossa, että kyllä siitä vahva ja kaunis nilkka vielä saadaan. Menen uudestaan parin viikon päästä tapaamaan häntä ja sitä ennen sain kotiläksykseni muutaman liikkeen ja pohjelihasten venyttelyä. Ne ovat kuulemma molemmat erittäin jumissa. Ei tällaisia juttuja kyllä aina itse huomaa...

Summa summarum, huomenna taistelen itseni väkisin kesitason tunnille, vaikka nyt vähän jänskättääkin. Siitä se sitten taas lähtee! Nykytanssiin en kyllä välttämättä enää ennen joulua uskaltaudu, mutta eletään nyt täysin fiiliksen ja nilkan kunnon mukaan.

Ballerina Project: Kate - Wall Street

keskiviikko 2. marraskuuta 2011

Flunssan ehkäisyyn, köyhän miehen superfoodit, vol.2

Kun syksy on kostea ja kylmä ja päivät ovat pimeitä ja harmaita puskee suuri armeija bakteereja ja viruksia liikenteeseen. Mihin ikinä menet, siellä ihmiset pärskivät päin pläsiä ja pöpöt ja muut ökkimönkijäiset levivät pitkin ja poikin. On aika kutsua kaksi kaverusta apuun: Valkosipuli, tuo sipuleista jaloin ja tuoksuvin sekä inkivääri, raskaansarjan luontaislääke.


Kuulin taannoin Groove FM:n aalloilta Jaakko Halmetojan haastattelun, jossa hän kehotti mehustamaan valkosipulia eli tekemään siitä juotavan taikaliemen blenderillä. Eli siis heitä kokonainen valkosipuli kuorittuna blenderiin ja lisää vettä mielesi mukaan. Sitten vain blenderi laulamaan ja immuniteettia vahvistava ja varmasti tiukasti maistuva valkosipulijuoma on valmis. Tätä voit sitten nauttia pitkin päivää, sillä suurta annosta ei kerrallaan millään ilveellä saa nieltyä. Kaveriksi voi lisätä inkivääriä tai tehdä inkivääristä vallan oman mehun. Inkivääri sopii myös ihan perussmoothien joukkoon. Tavallisin smoothiepohja, jota itse käytän rakentuu näin: pari hedelmää (omppuja, päärynoitä, banaaneja ja mielellään näitä sekoitellen), suuri tuppo salaattia, reilusti marjoja (mustikoita, mansikoita, puolukoita yms.) ja vettä. Tähän itse lisäilen välillä hunajaa ja macaa yms. superfoodeja ja sitten vaikkapa kuivattua/tuoretta inkivääriä. Siitä kroppa saa varmasti kunnon aloituksen päivälle ja vieläpä erittäin helposti imeytyvässä muodossa. Olen myös välillä lisännyt yhden tai kaksi valkosipulin kynttä smoothieen, mutta sen maku tykittää kyllä melkein kaikki muut maut peittoonsa. 

Toinen hyvä tapa välttää flunssaa on välttää stressiä. Useissa psykologian ja immunologian yhteistutkimuksissa ollaa todettu, että suuremman ja pitkäkestoisen stressin alla olevat ihmiset ovat moninkertaisesti alttiimpia sairastumaan flunssiin kuin "normaalia" ja vain pientä, ohimenevää stressiä kokevat ihmiset. Stressin välttämiseksi suosittelen ottamaan käyttöön David Allenin 2 minuutin säännön eli ne asiat, jotka voit hoitaa noin kahdessa vaivaisessa minuutissa, HOIDA! Jos vaikka laskujen maksaminen tai lyhyen sähköpostin lähettäminen proffalle ahdistaa, hoida se pois alta. Mikäli jätät tällaiset asiat painamaan takaraivoosi, syntyy niistä oikein viheliäinen stressiklöntti ja joudut käyttämään niiden ajatteluun mielettömästi enemmän aikaa kuin silloin, kun hoitaisit ne heti ja siihen kuluisi se  parisen minuuttia.

Toinen tapa, jolla voit välttää stressiä tai ahdistusta on asioiden järjestelmällinen suunnitteleminen. Sinun ei tarvitse olla mikään maailman tehokkain ja tunnollisin ihminen tai perfektionisti, mutta mikäli esimerkiksi tiedät valmiiksi tulevat tenttipäivät ja kurssit yms, suunnittele hyvissä ajoin, kuinka paljon tarvitset aikaa kuhunkin tenttiin lukemiseen. Kauaskatsoinen suunnitteleminen on avain asioiden järjestyksessä pitämiseen. 

Kolmas tapa välttää stressiä on säännöllinen rentoutusharjoitusten tekeminen. Illalla ennen iltasuihkua on jokaisella aikaa rentoutua viideksi minuutiksi. Laita joku rentoutusmusiikki soimaan taustalle, mene makaamaan lattialle selällesi kämmenet ylöspäin, sulje silmäsi ja anna koko kehosi rentoutua aina kasvojasi myöten. Keskity tuntemaan kehosi raskaaksi kuin se painuisi läpi lattian ja käy koko kroppasi mielessäsi läpi tyyliin, että "nyt varpaasi rentoutuvat ja rentoutuminen leviää jalkapöytiäsi ja jalanpohjiasi pitkin ylöspäin nilkkojesi kautta sääriisi ja pohkeisiisi jne. ". Kun olen käynyt koko kehosi läpi, keskity tuntemaan rentoutunut tunne kokonaisvaltisesti. Kun olet muutaman minuutin antanut itsesi rentoutua, voit alkaa miettimään, että "kehosi tuntuu kevyemmältä ja kevyemmältä ja alat pikkuhiljaa heräilemään." Voit hieman liikutella varpaitasi ja sormiasi ja alkaa pikkuhiljaa venyttelemään itseäsi. Lopulta voit nousta istumaan ja istuskella hetken risti-istunnassa lattialla.

Oikein rentoa ja flunssavapaata syksyä kaikille!

P.S Millä kikoilla itse pidät stressipirulaisen poissa?