keskiviikko 25. huhtikuuta 2012

Aurinkoa ja palautumisongelmia

Pienen tauon jälkeen on mukava palata blogin ääreen...

Tanssimaan olen ehtinyt kohtuullisen hyvin ja parisen viikkoa sitten meillä olikin oikea kolmen viikon sijaismaratoni Lehmussaaren poissaolon ajan. Molemmat sijaiset olivat opetustyyliltään erilaisia, mutta kummankin metodeista löytyi uutta apua tekniikkaan ja sain myös sellaisia korjauksia, joista minua ei ole ennen korjattu. Sijaistelu oli siis kaikin puolin hyödyllistä ja inspiroivaa! Viime viikolla myös nykärissä saimme opetusta sijaiselta ja olin ihan liekeissä hänen lattiasarjoistaan! Vaikka nykäriopemme on ehdottomasti paras opettajani ikinä (sekä baletissa että nykärissä), oli nykytanssitunninkin erilainen rakenne hyvin virkistävää.

Tästä saan aina olkapääni mustelmille...


Kevät tekee vauhdilla tuloaan ja kesäloma lähestyy. Valitettavasti Dance Primon kesäleirejä ei saada kesäksi 2012 pystyyn. Pitää siis keksiä jotain muuta kesäreeniä. Olen suunnitellut meneväni erään ystäväni kanssa joogaan ja sitten tulee varmaan harrastettua taas juoksemista enemmän. Pikkuveljeni hurahti viime kesänä paljasjalkajuoksuun ja haluaisin itsekin kokeilla, olisiko se omille jaloilleni sopivaa. Puuha on kuulemma melkoisen koukuttavaa, sillä kehityksen huomaa yllättävän nopeasti.

Kevät on kulunut osaltani pienestä palautumisongelmasta kärsien ja harkitsen taas teollisen palautusjuoman hankkimista. Hyviä kokemuksia minulla on ainakin SportLife Nutritionin Recovery+:sta (kuva alempana). Suklaanmakuinen on oikeasti hyvää, eikä maistu järkytävälle esanssille. Mukavampaa olisi tietysti palautella superfoodeilla, mutta tähän hätään tarvitaan huomattavasti edullisempi ratkaisu ja ainakin ratkaisu, jonka tiedän kokemuksesta toimivan.


Ihanaa saada taas aurinkoa! Kyllä valolla ja auringolla on huomattavan suuri vaikutus vireystilaan ja mielialaan. Taloyhtiössämme tehtiin myös muutama viikko sitten ilmanvaihtojärjestelmän säätötyö. Samalla ilmanvaihtokanavat myös puhdistettiin. Eron olen huomannut kuin yöllä ja päivällä! Laadukas (ja riittävä) sisäilma todellakin vaikuttaa hyvinvointiin.

Nauttikaa auringosta ja ottakaa lunkisti! Tutkikaa ja havainnoikaa luontoa, kun liikutte ulkona. Luonto uudistuu kovaa vauhtia ja pian joka nurkka rehottaa taas vihreyttään. Menkää lähemmäs luontoa ja pitäkää silmänne auki, sillä on todella rentouttava ja vahvistava vaikutus. Niin ja sadepäivinä puuhastelkaa niitä kivoja sisäjuttuja ja muistakaa välillä loikoilla laiskana sohvalla.

torstai 8. maaliskuuta 2012

Nykäriä tänään

Eilinen baletti meni olosuhteisiin nähden ihan hyvin, vaikka ennen tuntia vuodatinkin tänne motivaatiopulaani. Loppujen lopuksi lähdin ihan ok fiiliksissä tunnilta.

Tänään on kuitenkin edessä nykäriä, jossa pääsen sitten toteuttamaan enemmän sitä tanssillista puolta, sillä nykytanssissa opettaja enemmänkin kannustaa ottamaan riskejä liikekielessä (vaikka tekniikankin täytyy tulla puhtaasti) ja heittäytymään. Välillä tämä on vaikeaa, koska balettitunnilla liikekieltä täytyy pystyä hillitsemään tai ainakin "pitämään jotenkin kasassa". Ymmärrätte varmaan, mitä tarkoitan.

Olemme ryhtyneet harkoittelemaan nykytanssissa muun muassa perhoshyppyjä. Itselläni on hieman varovainen olo edelleen suurten hyppyjen kanssa syksyisen loukkaantumisen takia... Liika varovaisuus tekee kuitenkin hypyistä vielä vaarallisempia, joten yritänkin tehdä hypyt äärimmäisen keskittyneesti ja suurentaa niitä maltillisesti. Perhoshyppy (luistelupiireissä ehkä tuttavallisemmin kameli) on itselleni täysin vieras liike, tai en siis ole sitä koskaan aikaisemmin harjoitellut.

Alla video perhoshypystä, joka kulkee taistelupiireissä ilmeisesti "potkuna". Enemmän löytyi videoita "butterfly twist"-nimellä, mutta siinä hypyn lisäksi kierretään vartalon akselin ympäri horisontaalisesti.

Perhoshyppy:


Perhoskierre:



Oikein mukavaa naistenpäivää kaikille ihanaisille!

keskiviikko 7. maaliskuuta 2012

Motivaatiopula

Buu, tänään on kunnon hulttio-olo ja tekisi mieli jättää baletti välistä... Mistä ihmeestä se motivaatiota naposteleva peikko välillä hiipii mieleen?

Talvi on mennyt vähän sellaisella fiiliksellä, että aamulla ja päivällä olen ihan pirteänä. Odottakaas, kun ilta tulee ja joudun lähtemään kävellen/pyörällä tunnille, niin alkaa väsyttämään ja jopa hieman ahdistamaan. Tunnilla on enimmäkseen mukavaa, mutta olen jotenkin aivan täysin kyllästynyt saamaan joka ikisessä sarjassa kasan korjauksia. Ei siinä mitään, se on hyvä tyyli opettaa ja arvostan Lehmussaarta juuri sen takia, että hän jaksaa tosissaan piiskata myös meitä aikuisia ja baletissa ainut tie onneen, on korjata virheet. Vika on siis itsessäni, koska jotenkin elän sellaista hetkeä, että toivoisin voivani tanssia vaikkapa viikon ihan vain fiilispohjalta, eikä aina valvovan silmän alla. Tiedän, että nämä fiilikset menevät ohi ja väännän itseni tänään tunnille (vaikka omaa kehoa pitäisi tietysti myös kuunnella ja mennä vaikka aivottomana lenkille, jos balettitunti ei nappaa), mutta pitipähän purkaa tätä hieman tänne blogin puolelle.

Ballerina Project - Zarina

Ystäväni kilpailee tosissaan eräässä Turun thainyrkkeilyn kisaryhmässä ja olemme aina keskustelleet, miten samantyylisiä lajeja baletti ja itsepuolustuslajit ovat. Molemmissa vaaditaan keskittymistä, kehonhallintaa, kurinalaisuutta, hirveää määrää harjoittelua ja itseluottamusta (plus paljon muuta...). Ystäväni oli juuri ottelemassa tärkeässä ottelussa ja hän kertoi kuinka viikko ennen kilpailua on tärkeää vetää viimeiset reenit ilman korjauksia ja pelkästään tsemppimeiningillä,  itseluottamusta kasvattaen. Juuri tällaista viikkoa minä tähän hetkeen tarvitsisin!

Kärsiikö joku muu tällä hetkellä motivaatiopulasta..?

tiistai 6. maaliskuuta 2012

Mistä on hyvä balettitunti rakennettu?

Balettissa menestymiseen liittyy ehdottomasti laadukas opetus, hyvä keskittymiskyky, lihasten ja kehon hallitseminen, motivaatio, rytmitaju sekä maltti. Omasta mielestäni on kuitenkin myös tärkeää, että viihtyy omassa balettiryhmässään ja tunneilla.




Olen erittäin iloinen siitä, että oma ryhmäni ja varsinkin jatkoaikuisbalettiporukkamme on tullut hyvinkin tutuksi ja kaikki ovat varsin avoimia ja hyväntuulisia joka kerta, kun balettikoululle saavun. Myös nykäriporukassamme on varsin hyvä henki. Keskitason aikuisbalettiryhmäämme on tullut talven aikana paljon uusia kasvoja ja meininki on vielä vähän ujoa.Täytyy muistaa, että tottahan toki jokaisella on myös aina välillä hieman hiljaisempi päivä, mutta esimerkiksi eilen ennen jatkobalettia nauru raikasi, kun hepuloimme pukuhuoneessa hammaslääkärijuttuja.



Itselleni on tärkeää, että tuntee kuuluvansa porukkaan. On mukavaa tuntea, että kukaan ei kääntele sinulle selkäänsä ja kaikki morjestavat reippaasti toisilleen. Teinimäinen mielenosoittaminen on jätetty sinne teini-ikään ja jokainen osallistuu tunneille (enimmäkseen) hymy huulilla. Tunnen toki ihmisiä, jotka eivät halua liittää harrastuksiaan ja kaveri-/ystävyysuhteitaan yhteen, mutta pääasia on kuitenkin se, että jokaisella on sellainen lunki ja hyväksytty olo tunneille tullessaan. Silloin pystyy paremmin heittäytymään liikkeeseen, eikä tanssiessa myöskään saa ujostella kontaktia toisen tanssijan kanssa. Baletissa kosketuskontaktissa ei niin usein olla (paitsi tangon kanssa ;)), mutta nykytanssissa täytyy pystyä olemaan luonnollisesti vaikka toisen päällä maatessa.

Kiitos kaikille omien ryhmieni tyypeille! On ollut mukavaa kuulua joukkoonne nyt reilun vuoden verran! Moikataan, kun tavataan.

maanantai 5. maaliskuuta 2012

Mehustusta

"Jos täytätte mun lasini, niin tahdon kertoa..."

hieman mehustuksesta.

Sain vanhemmiltani joulu- ja synttärilahjaksi mahtavan Kenwoodin monitoimikoneen (peräti 29 toimintoa). Tutuksi tulleista osista suosikkejani ovat mehulinko ja blenderi, joka on paljon tilavampi kuin aikaisempi blenderini.

Vehje koostuu siis "telakasta", johon voi liittää eri osia. Kuvassa kiinnitettynä mehulinko

Tällä kertaa mehustelin porkkanoita ja omppuja. Vesimeloni on ehkäpä "mehukkain" hedelmä, jota olen mehustellut ja se sopiikin mainiosti mehustukseen.

Tällä kertaa halusin mehustaa omput omaan ja porkkanat omaan lasiinsa. Kolmesta omenasta siis tuollainen määrä ja neljästä suhteellisen pikkuruisesta porkkanasta noin vähäinen määrä. Porkkanoita kannattaakin mehustella samalla kertaa reilu kilo.


Miksi mehustaa? 

Mehustuksen suurimpia hyötyjä ovat:

- sen avulla saatetaan ravintoaineet helposti imeytyvään muotoon
- maksimoidaan tiettyjen ravintoaineiden saatavuus, kuten esimerkiksi beetakaroteenin, joka saadaan tehokkaammin ulos porkkanasta mehustettaessa, jolloin porkkanan soluseinän selluloosa rikkoutuu ja beetakaroteeni vapautuu paremmin imeytyvään muotoon (beetakaroteenia ei saada yhtä tehokkaasti ulos raa'asta porkkanasta, vaikka porkkana tarjoittaisiin esimerkiksi raasteena)
- mehustettaessa säilytetään suurin osa entsyymeistä
- itse mehustettu mehu on raakaruokaa (koska sitä ei ole pastöroitu) ja tästä syystä sisältää moninkertaisen määrän mikroravinteita kokattuun ruokaan verrattuna
- ravitsee, muttei vaadi ruoansulatusta samalla tavalla kuin "kokonaisen" ruoan syöminen
- suuri määrä kasviksia on vaivalloista syödä yhdeltä istumalta, mutta mehustettuna pystyy vetäisemään vaikkapa kahden kilon edestä kasviksia

Erittäin inspiroiva dokumentti mehustuksen hyödyistä on nimeltään "Fat, sick and nearly dead". Alla dokkarin traileri:


Voin suositella mehustusta aivan kaikille ikään tai sukupuoleen katsomatta. Mikäli sinulla on mahdollistuus tarttua mehulinkoon, ala käyttää sitä vaikka päivittäin! Apua mehustimen valintaan saat täältä.

tiistai 28. helmikuuta 2012

Jaiks...





Olen tässä odotellut pelonsekaisin tuntein illan balettia... Yhdenkin viikon tauko tekee tanssista jo niin paljon takkuisempaa ja saan varmasti lihakseni jumiin. Eipä auta kuin mennä paikalle, yrittää parhaansa ja koettaa muistella vanhoja sarjoja, sillä uudet sarjat alkavat vasta 1.3. Eiköhän se tästä taas lähde!

lauantai 25. helmikuuta 2012

Hiihtolomailua

Hiihtoloma tai talviloma (mitä näitä nyt on...) sujahti ohi häkellyttävän nopeasti ja nyt eletään jo lauantaita. Tanssikoulussamme pidetään hiihtolomalla opetukseton viikko ainakin aikuisten ja lasten osalta (käsittääkseni 8. ja 9. tason tunnit pidettiin, mutta muita ei). Olen siis kangistellut itsäni melkein koko viikon tekemättä oikeastaan mitään muutakaan liikuntaa ja odotan kauhulla tiistain tunteja , kun seuraavaksi balettiin pääsen (maanantaina en vielä pääse tunneille, sillä haen vanhempani Helsingistä lentokentältä, buu..). Välillä tauko tekee kropalle hyvää, toisinaan ei niin hyvää.

Näppäilen läppäriäni tällä hetkellä Turun sijaan Utössä, saarella Turun ulkosaaristossa. Olemme viettäneet poikaystäväni kanssa aikaa näillä kulmilla torstaista lähtien. Pääpainossa on ollut ulkoilu, mutta tänään se on sumun takia jäänyt vähemmälle. Ennen illallista ajattelin käydä kokeilemassa hotellin salia ja reenin jälkeen heiman venytellä, jotta ensi viikolla kroppa tuntuisi jotenkin omalta. Ensi viikolla on myös pakko keskittyä venyttelemiseen (etenkin pohkeisiin, takareisiin ja akillesjänteisiin), jotta palautuisin harjoituksista edes hieman paremmin tauon jälkeen.

Onko joku muu joutunut viettämään hiihtolomaa tanssista? Oletko tauon aikana intoillut jonkin toisen lajin parissa?

Tervessii vaan!

Täällä luonto tulee ensin. :)